Jonge talent op de Einsteinschool
In mei en juni 2021 organiseerde El Hizjra het poëzieprogramma Radicaal schrijven voor jonge schrijvers op de Einsteinschool. Het lesprogramma wordt aangeboden voor – een door de school geselecteerde groep – kinderen uit groep 3, 4 en 5. We nemen de kinderen mee in de schrijverswereld en laten ze proeven van de pracht en de kracht van het woord en de verschillende vormen waarin dit wordt gegoten.
Het beheersen van het woord is empowering. Middels Radicaal schrijven gaven we de kinderen daarom handvatten om hun eigen ideeën op papier te zetten door hen van verschillende vormen van woordkunst te laten proeven. De kinderen kregen les in verhalen schrijven, spoken word, illustreren en theater door ervaren schrijvers om hun woorden kracht bij te zetten.
De kinderen zijn in de eerste les op zoek gegaan naar inspiratie buiten, want; in alles wat je buiten ziet zit een verhaal: de stoeptegel in de straat is daar niet zomaar komen te liggen, het veertje heeft ooit een drager gehad, en de bloemen moesten een weg vinden tussen de straattegels door om te kunnen leven. De kinderen hebben verhalen geschreven bij hun gevonden inspiratie en hebben in les twee een heus eigen boekje gemaakt met de winnaar van de El Hizjra Literatuurprijs in proza van 2020, Ramy El Dardiry.
In les drie kregen ze les in de kracht van het gesproken woord. In een inspirerende buitenles door schrijver Esra Dede leerden ze hun eigen spoken word te schrijven en te voordragen. In de daarop volgende les leerden de kinderen hun woorden nog krachtiger neer te zetten door illustraties te maken bij hun woorden. Faisal Elhassan, meervoudig finalist van de El Hizjra Literatuurprijs staat bekend om zijn mooie illustraties bij zijn teksten en leerde de kinderen wat van zijn kunnen. De kinderen gebruikten al hun fantasie en kwamen tot heel eigen verhalen met zelf bedachte personages.
Yasmina Ahamiane en Brenno Mulder stoomden de kinderen klaar voor de grote einduitvoering met een les in theater en zelfpresentatie. Ze oefenden met emotie en tempo van het voordragen van hun teksten. Bij de einduitvoering bleken de kinderen niet alleen talent voor taal te hebben, maar nog veel meer: de uitvoering werd een gevarieerdheid aan dansjes, liedjes, tekeningen, teksten en zelfs radslagen. We hopen ze over een paar jaar terug te zien op de grotere podia.