Abdelkader Benali geeft Masterclass aan el Hizjra finalisten

‘Voordat de tekst goed is en op zich zelf kan staan, moet hij worden herschreven en in de samenspraak van de auteur met zijn tekst. In de bewerking van de concepttekst tot uiteindelijke tekst die beoogd wordt, daar ligt het plezier van het schrijven…’.

‘Hoelang werk je eigenlijk aan een gedicht, of een kort verhaal? Wanneer schrijf je? Heb je vaste tijden om te schrijven? Voor wie schrijf je, waar zit je publiek?’ Vragen en uitspraken van Abdelkader Benali in een workshop van EL Hizjra voor jonge talent volle schrijvers, gehouden in Coffeemania zaterdagochtend 15 maart. Het verniewde El Hizjra houdt sinds 2014 hier kantoor, aan de Ottho Heldringstraat 3, Amsterdam Nieuw West.

‘Bijvoorbeeld, je begint een verhaal in de indirecte rede, bij het herschrijven ontdek je dat de directe rede meer vaart aan je tekst geeft en vervang je gedeelten door een dialoog. ‘In de uitwisseling ‘wat kom je brengen en wat wil je meenemen’, gaven de deelnemers voorbeelden, lazen voor uit eigen werk. Ze werden geroerd toen Abdelkader aan Abdolah Hasb vroeg om zijn gedicht nog eens voor te lezen, maar nu staande als een voordrachtskunstenaar. Abdolah vlocht zijn dichterlijke woorden weer kunstig aaneen, maar hij leek meer vanuit zijn hart te spreken, groter geworden, steviger en zijn woorden leken verder te reiken.

In haar verhaal ‘Huilen is geen muziek’ zat een mooie spanning tussen ‘zeggen’ en ‘denken’, waardoor het kinderlijk en tegelijkertijd absurd werd. Er stonden snelle perspectiefwisselingen in, in een doorgaande ‘stream van consiousness’, over een groep van lotgenoten, die zich niet kunnen neerleggen bij het idee dat rouw ‘verjaart als een bakje yoghurt’. Bij de vraag: ‘Wie draagt hier eigenlijk de camera?’ bedacht Helena Hoogenkamp dat er nog een toelichting bij haar stuk moest en anderen dat het wellicht bewerkt kon worden tot een uitvoering op toneel. Dat bracht Benali op de vraag; ‘Aan wie is de tekst gericht?’ Helena nam deze opmerkingen ter harte en zal er 600 woorden bij schrijven en een keuze in het perspectief maken.

El Hizjra prijswinnaar 2013 Joost Shik Vormeer las de eerste twee alinea’s van zijn verhaal De rechter voor. De deelnemers waren onder de indruk van ‘de fantasie en de verstilling in zijn tekst’, ‘zijn vermogen om mythische beelden op te roepen en om die te combineren’. En ook hier stelde Benali de vragen: ‘Wie draagt de camera?’ En: ‘Wie is de hoofdpersoon?’. Deze laatste vraag leidde tot een literair uitgangspunt: verhalen gaan over personen of over een hoofdpersoon. Joost en ook alle aanwezigen knikten instemmend.

De deelnemers, Said El Aater en Fleur Hagi kregen tips over hoe met uitgevers om te gaan, om je zelf serieus te nemen en om gelijkwaardigheid na te streven in contact met uitgevers. Beginnende auteurs moeten hun podia zoeken en hun teksten testen op het publiek. ‘Het is een moment van magie, als je merkt dat je publiek meegaat met jou en je tekst…’

De laatste tip van Benali; ‘’Maak altijd een verhaal, boek of gedicht af, maak iets af, dan kun je er later weer op terugkomen…’.

door: Bert Bakker
www.bertbakker.biz

You may also like